Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jízdní řády vlaků a autobusů se změní, zleší se kvalita spojení i komfort cestování

9. 12. 2015

 

 

Občané Moravskoslezského kraje, kteří jezdí vlakem nebo linkovými autobusy, by měli od 13. prosince počítat s rozsáhlými změnami ve veřejné osobní linkové a drážní dopravě. Změní se nejenom jízdní řády tak, aby na sebe jednotlivé spoje lépe navazovaly, ale aby byly i vlaky s autobusy kvalitněji propojeny. Zároveň se zvýší komfort cestování, nasazováno bude více vozidel vlídnějších k životnímu prostředí.


„Změny jsou zapracovány tak, aby drážní i autobusová doprava byly efektivní, cestující spokojení, zlepšila se kvalita a komfort dopravního spojení mezi jednotlivými městy a obcemi a dopravovali jsme se co možná ekologicky,“ uvedl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák. Dodal, že veškeré změny obsahují i požadavky dotčených měst a obcí a významných zaměstnavatelů v Moravskoslezském kraji. Hejtman upozornil zejména na změny související s novým autobusovým dopravcem na Třinecku a Jablunkovsku, s nasazením dvou nových elektrických jednotek RegioPanter řady 650 na železniční trase z Bohumína a Ostravy do Mošnova na letiště a Suchdolu nad Odrou a také na změny, které s sebou přinese výstavba nového terminálu v Ostravě-Dubině.


„Do práce a do školy budou lidi na Třinecku a Jablunkovsku od 13. prosince vozit autobusy společnosti ČSAD Vsetín. Dopravce vzešel z výběrového řízení k veřejné zakázce, jeho nabídku

bus.jpg

 vyhodnotili krajští radní jako nejvhodnější. Je uzavřena na 10 let, po tuto dobu bude akciová společnost ČSAD Vsetín ročně zajišťovat dopravní obslužnost v rozsahu 1 749 317 vozokilometrů

 na sedmnácti linkách veřejné linkové osobní dopravy. Moravskoslezský kraj bude na tuto službu

 ročně přispívat 35 milionů korun, na financování autobusových linek se budou z deseti procent podílet také města a obce z této části regionu,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík s tím, že uzavření smlouvy s vybraným dopravcem vnáší do veřejné dopravy nejen stabilitu, ale také ekonomické výhody dlouhodobého kontraktu.
„Například bude zmodernizován vozový park, cestující budou vozit pouze klimatizovaná nízkopodlažní vozidla. Zvýší se tak kvalita cestování a veřejná osobní doprava bude dostupnější i pro osoby s omezenou možností pohybu. Kontrakt byl uzavřen i s ohledem na ochranu životního prostředí. Dopravní obslužnost budou totiž z více než osmdesáti procent zajišťovat vozidla na CNG. Dopravce se také zavázal, že bude propagovat Moravskoslezský kraj pomocí dynamického grafického prvku na svých vozidlech, jako symbolu kraje,“ upřesnil náměstek hejtmana Daniel Havlík.


Dodal, že také nasazení dvou dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter řady 650 na trase z Bohumína a Ostravy na mošnovské letiště a Suchdolu nad Odrou bude znamenat o poznání vyšší komfort cestování oproti dřívějšku. Nově postavený terminál Dubina v Ostravě, jehož investorem bylo město Ostrava, bude znamenat hlavně velkou změnu pro cestující od Brušperku a Mošnova do krajského města. Část linek, ve všední dny to bude asi 20 procent a o víkendech až 80 procent nynějších spojů, skončí na tomto terminálu. Dál do moravskoslezské metropole budou muset cestující pokračovat tramvajovými spoji.


Drážní doprava
Od 13. 12. 2015 budou nově z Bohumína a Ostravy do Mošnova a do Suchdolu nad Odrou nasazeny dvě elektrické dvouvozové jednotky RegioPanter. Moderní elektrické jednotky RegioPanter řady 650 nabízejí cestujícím komfortní a klimatizovaný interiér s oddílem 1. a 2. třídy. K dispozici jsou elektrické zásuvky, jednotky jsou vybaveny pro provoz Wi-Fi připojení k internetu. Nízkopodlažní řešení umožňuje snadný nástup a výstup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. Souprava je vybavena moderním WC s uzavřeným systémem, které je přístupné pro imobilní cestující. V elektrických jednotkách RegioPanter jsou také vyhrazená místa pro přepravu jízdních kol, kočárků a dalších objemných zavazadel. O průběhu cesty informuje cestující moderní opticko-akustický systém s LCD displeji. Kapacita soupravy je 147 míst k sezení, z toho 9 míst v 1. třídě. Cestující mají k dispozici i další sklopné sedačky. Jednotky řady 650 z rodiny RegioPanter jsou 53 metrů dlouhé, mají hmotnost 103 tun, výkon 1 360 kW a maximální rychlost 160 km/h. Za dvě jednotky v hodnotě 223,9 mil. korun zaplatí České dráhy přibližně 134 milionů korun, tedy 60 procent hodnoty vozů, 40 procent získají z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.


Upravené příměstské linky S2, S3 a S4
Nově povede linka S2 z Mostů u Jablunkova přes Bohumín do Ostravy, linka S3 na trase Bohumín – Ostrava – Studénka - Suchdol nad Odrou a nová linka S4 zajistí spojení Bohumín – Ostrava – Studénka - Mošnov, Ostrava Airport.


Linka S4
Osobní vlaky z Bohumína a Ostravy do Mošnova, Ostrava Airport pojedou v nezávislých časových polohách na lince S2 a S3. Hlavním důvodem je zajištění návozu i odvozu cestujících z průmyslové zóny Mošnov na všechny směny a zároveň zajištění spojení na vybrané letecké spoje. Denně pojede 8 párů pravidelných a 1 pár sezónních osobních vlaků, který zabezpečí v letním období spojení od charterových letů. Osobní vlaky linky S4 budou začínat či končit na ostravském hlavním nádraží, tady bude přípoj od osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablunkova a opačně.


Linka S3
Osobní vlaky mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou objednávají Moravskoslezský spolu s Olomouckým krajem. Olomoucký krajský úřad upřednostnil vlaky linky Vsetín - Hranice na Moravě - Přerov - Olomouc. Omezily se tím osobní vlaky z Hranic na Moravě do Bohumína. Většina jede jen z Hranic na Moravě do Suchdolu nad Odrou, kde je zajištěn přípoj na rychlíky mezi Brnem a Bohumínem. Podobná situace je i v opačném směru, kdy po příjezdu rychlíku z Bohumína do Brna jede osobní vlak do Hranic na Moravě. Na většině osobních vlaků z Bohumína, Ostravy do Studénky, Suchdolu nad Odrou (linka S3) bude nasazen nový dvouvozový RegioPanter.


Linka R1 a S1
Vzhledem k uspíšení rychlíků linky R10 z Ostravy přes Opavu, Krnov do Olomouce (v úseku Ostrava - Opava) a zpět, pojedou spěšné vlaky linky R1 z Opavy východ o cca 50 minut později. Osobní vlaky pak pojedou z Opavy východ přibližně o 15 minut později. Díky nasazení nových jednotek RegioPanter a zkrácení linky S2 z Mostů u Jablunkova do Ostravy hl. n. dojde k uvolnění jedné jednotky CityElefant, která bude nasazena na osobní vlaky linky S1 z Opavy přes Ostravu, Havířov do Českého Těšína.


V úseku Opava východ - Ostrava-Svinov bude zrušen „zrychlený“ osobní vlak 3403 (Opava východ 5:39, Ostrava-Svinov 6:07). Cestující z Opavy mohou náhradně využít nově zavedený vlak IC 514 „Opava“ (Opava východ 5:51, Ostrava-Svinov 6:14), ve kterém v tomto úseku není nutná povinná rezervace a platí také doklady ODIS. Z Ostravy-Svinova (4:32) do Opavy východ (4:56) bude zrušen spěšný vlak 1600. Cestující mohou náhradně využít osobní vlak 3442 (Ostrava-Svinov 4:42, Opava východ 5:18).


Nové mezistátní osobní vlaky do Polska
Ve spolupráci s Katowickým vojvodstvím a polským dopravcem Koleje Ślaskie pojedou 4 páry osobních vlaků v polské elektrické jednotce EN57 z Bohumína do Katowic / Racibórze / Rybniku a zpět přes Chalupki. Z (Frýdku-Místku -) Českého Těšína do Cieszyna a zpět pojede 6 párů osobních vlaků v denním dvouhodinovém intervalu motorovou soupravou Regionova.


Předpokládaná nepřetržitá výluka Krnov – Opava východ
Vzhledem k plánované modernizaci tratě z Krnova do Opavy východ se předpokládá od 1. března do 7. prosince 2016 nepřetržitá výluka s náhradní autobusovou dopravou dle výlukového jízdního řádu.


Nová zastávka Havířov střed
Na trati 321 Opava – Ostrava – Český Těšín se v průběhu roku 2016 předpokládá výstavba a otevření nové zastávky Havířov střed (mezi stanicemi Havířov a Havířov-Suchá).

 

Veřejná linková osobní doprava


Oblast Jablunkovsko / Třinecko
Od 13. 12. 2015 dochází v oblasti Jablunkovska a Třinecka k výrazné změně
v dopravní obslužnosti území. Na základě proběhnutého výběrového řízení
na autobusového dopravce v oblasti Jablunkovska a Třinecka bude nově v předmětné oblasti provozovat autobusové linky dopravce ČSAD Vsetín a.s. Jedná se o následující linky veřejné linkové osobní dopravy:
763 (Třinec – Třinec, Dolní Líštná – Vendryně, Záolší), 764 (Třinec – Vendryně – Třinec, Karpentná – Třinec), 766 (Třinec – Třinec, Karpentná – Vendryně – Třinec), 768 (Třinec – Třinec, Dolní Líštná – Vendryně), 769 (Třinec – Třinec, Lyžbice – Vendryně), 770 (Třinec – Bystřice), 771 (Třinec – Bystřice – Nýdek – Nýdek, Hluchová), 772 (Třinec – Bystřice – Nýdek – Nýdek, Gora), 773 (Bystřice – Nýdek – Nýdek, Střelmá), 776 (Jablunkov – Třinec – Hnojník – Nošovice), 781 (Třinec – Jablunkov – Mosty u Jablunkova – Hrčava), 782 (Návsí – Jablunkov – Jablunkov, Radvanov), 783 (Třinec – Jablunkov – Písečná – Písek – Bukovec), 784 (Třinec – Jablunkov – Dolní Lomná – Horní Lomná), 786 (Třinec – Bystřice – Košařiska – Milíkov – Bocanovice – Jablunkov – Návsí), 787 (Třinec – Bystřice – Košařiska – Milíkov – Návsí – Jablunkov), 788 (Návsí – Jablunkov – Jablunkov, Lísky).


Linky č. 752 (Jablunkov – Havířov – Ostrava) a 774 (Jablunkov – Frýdek-Místek) bude i nadále provozovat dopravce ARRIVA MORAVA a.s.


V rámci výše uvedené změny bude dopravní obslužnost v předmětné oblasti zajišťována z větší části vozidly na CNG, které produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. To se týká jak dnes hlavních běžně sledovaných škodlivin (oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého a pevných částic), ale i dalších zdravotně a ekologicky rizikových uhlovodíků – emise při spalování zemního plynu jsou jednoznačně přijatelnější než emise ze spalování automobilového benzínu, vzhledem k menšímu obsahu aromátů včetně benzenu a nenasycených uhlovodíků s vysokým potenciálem pro tvorbu fotooxidačního smogu a přízemního ozónu.
Základní koncepcí jízdních řádů je navázání spojů veřejné linkové osobní dopravy na dopravu železniční s tím, že jsou respektovány směnné špičkové spoje ve/ze směru do Třince bez přestupu z autobusové dopravy na železniční. Železniční doprava tvoří přirozenou páteř veřejné dopravy dané oblasti, na kterou jsou v železničních stanicích Bystřice a Návsí navázány autobusové linky do dalších měst a obcí, které železnice přímo neobsluhuje.


V době dopravní špičky v pracovní dny a celotýdenně při střídání směn v Třineckých železárnách jsou zpravidla zachovány přímé autobusové spoje z mnoha obcí (v případě ranní směny v pracovní dny ze všech obcí) až do Třince. Dopoledne, v pozdějších odpoledních hodinách, večer a o víkendech je převážná část spojů ukončena u železničních stanic Návsí, resp. Bystřice, odkud je zajištěna návaznost na železniční dopravu směr Třinec, Český Těšín, Karviná, Bohumín a Ostrava, resp. naopak. V tomto období zůstává mezi Jablunkovem a Třincem v provozu pouze linka 783 (Bukovec – Písek – Jablunkov – Třinec), která je v úseku Návsí – Třinec vedena v časových polohách proložených s vlaky linky S2.


Vybrané spoje linek, které zajišťovaly návoz zaměstnanců až do areálu Třineckých železáren, a.s. jsou z legislativních důvodů ukončeny na zastávce Třinec, autobusové stanoviště pod Kanadou. Vnitropodnikovou dopravu do areálu Třineckých železáren bude od 13. 12. 2015 smluvně zajištěna TŽ, a.s a bude ji provozovat stejný dopravce.


Všechny linky provozované novým dopravcem budou plně zařazeny do Integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje ODIS, tj. z tarifního pohledu se pro cestující nic nemění.
Všechny doposud vydané karty „ODISka“ bude možno použít rovněž u nového dopravce ČSAD Vsetín a.s. s výjimkou původních karet vydaných dopravcem Veolia Transport Morava a.s. Tento dopravce rovněž již zahájil vydávání vlastních „ODISek“, které bude rovněž možno použít u všech ostatních vymezených dopravců v ODIS (všechny „ODISky“ jsou technicky zcela identické, liší se pouze podle vydavatelů barvou a logem vydavatele).


Cestující, kteří doposud využívají původní karty vydávané dopravcem Veolia Transport Morava a.s. (dnes ARRIVA MORAVA a.s.), si budou muset vyřídit zcela nové bezkontaktní čipové karty ODISka. Původní karty budou u nového dopravce ČSAD Vsetín a.s. platit pouze v případě, že bude mít cestující na kartě nahranou dlouhodobou časovou jízdenku se začátkem platnosti před 13. 12. 2015, a zároveň bude mít papírové potvrzení o zakoupení této časové jízdenky.
Podrobné informace k projektu naleznete na www.kodis.cz.


Oblast Brušperska a Příborska
Na území města Ostravy dojde od 13. 12. 2015 ke zprovoznění nového dopravního termimálu Dubina a s tím související nová organizace dopravy vybraných linek. Na terminál budou nově zajíždět všechny spoje linek z oblasti Brušperska a Příborska. Menší část spojů uvedených linek, jedoucí zejména v sedlových hodinách a o víkendech, budou na terminálu Dubina ukončeny a bude zde pro cestující zajištěn přestup na spoje MHD. V pracovních dnech bude většina spojů pokračovat dál v trase na Ústřední autobusové nádraží.


Oblast Hladké Životice
V důsledku změn v drážní dopravě dochází ke zrušení vybraných spojů na lince 880626 Suchdol nad Odrou – Hladké Životice – Pustějov – Studénka. Tyto spoje budou nově zajištěny drážní dopravou.


Letiště Mošnov
S ohledem na změny organizace drážní dopravy dochází k novému rozložení časových poloh spojů linky 880670 Nový Jičín – Sedlnice – Mošnov – Ostrava a linky 910333 Ostrava – Mošnov.


Oblast Frýdecko-Místecko
Linka 860345 Frýdlant nad Ostravicí – Malenovice již nebude zajíždět na zastávku Malenovice, hotel Bezruč, jednotlivé spoje budou ukončeny na zastávce Malenovice, Hutě.
Linka 860355 Frýdek-Místek – Dobrá Raškovice – Morávka je upravena ve svých časových polohách z důvodu lepší návaznosti na vlaky.
Linka 860356 Frýdek-Místek – Staré Město – Raškovice – Krásná na zastávce Raškovice, u Stříže a Raškovice, restaurace je rozšířena o zónu 55.


Oblast Karvisko
Na základě požadavku statutárního města Havířova a města Orlové dochází k celkové optimalizaci na linkách, které obě města spojují. Jedná se o linky 870451 Havířov – Orlová – Dětmarovice; 870452 Havířov – Orlová a 870456 Havířov – Orlová. Změny byly zpracovány na základě vysledovaných přepravních proudů a potřeb tak, aby došlo k jejich zatraktivnění a zefektivnění.
Linka 870548 Karviná – Český Těšín – Nošovice byla u vybraných spojů změněna ve své trase, kdy spoje pojedou nově přes Karvinou, Nové Město, Osvobození a obchodní dům a Karvinou Fryštát, univerzitu.


Taktéž došlo k posílení veřejné dopravy k významnému zaměstnavateli v kraji, a to do průmyslové zóny v Nošovicích, kdy linky z Havířova a Frýdku-Místku byly posíleny o nové spoje.
Jízdní řády jsou uveřejněny na http://www.portal.idos.cz/default.aspx?c=7. Seznam všech změn veřejné linkové osobní dopravy platných od 13. 12. 2015 je na www.msk.cz v sekci doprava.

 

 

 

 

 

 

autor, foto, zdroj:Moravskoslezský kraj - Krajský úřad