Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vedení OKD preferuje variantu reorganizace těžařské firmy

7. 7. 2016

 

 

Karviná, (7. července 2016) - Představenstvo a vrcholové vedení těžařské firmy je s ohledem na stávající situaci v OKD a její insolvenci přesvědčeno, že jediným optimálním řešením ku prospěchu všech zúčastněných stran i s ohledem na situaci v Moravskoslezském kraji je řízená reorganizace společnosti.

 

„Jednoznačně před konkursem preferujeme reorganizaci OKD. Jenom ona může zajistit optimální finanční přínos pro věřitele a všechny další zúčastněné strany a minimalizovat celkový finanční dopad na státní rozpočet, pro věřitele a zmírnit negativní dopad na náš region. Zároveň si uvědomujeme, že aby mohla být reorganizace úspěšná, budeme v tomto procesu nevyhnutně potřebovat spoluúčast vlády ČR, místní samosprávy, našich dodavatelů a odběratelů a našich zaměstnanců,” uvedl Dale Ekmark, předseda představenstva a generální ředitel OKD, a.s.

 

OKD bude v případě reorganizace pro financování svých provozů během roku 2016 potřebovat externí úvěr v rozmezí 700 milionů až 1 miliardy korun. V opačném případě existuje vysoké riziko, že bude muset provoz firmy zastavit, přičemž náklady spojené s okamžitým zastavením či útlumem provozu násobně převyšují potřebu financování v reorganizaci.

 

„Urychlené uzavření OKD by tvrdě zasáhlo naše zaměstnance a věřitele, následně mohlo vyvolat negativní sociální nepokoje a mělo by i ekologické důsledky, kterým je třeba se vyhnout“, dodal Dale Ekmark.

 

Po podání insolvence 3. května 2016 a žádosti o povolení restrukturalizace OKD pokračuje v provozování svých dolů při dodržení všech bezpečnostních opatření. Nedostatek finanční hotovost ale ohrožuje možnost jejího dalšího fungování.

 

Vedení OKD proto do budoucna navrhuje a prosazuje životaschopný provozní plán, který by v následujících letech kontrolovaným způsobem řešil regulovaný útlum jednotlivých lokalit v přímé vazbě na postupné dotěžení ekonomicky vytěžitelných zásob uhlí. To by výhledově zajistilo finanční prostředky pro dodavatele v objemu bezmála 35 miliard korun, peníze na mzdy pro zaměstnance, příjmy do státní pokladny formou daní a odvodů na sociálním a zdravotním pojištění a v závislosti na budoucích cenách uhlí i možnou úhradu některých předinsolvenčních dluhů věřitelů OKD.

 

Princip tvorby takového business plánu podle Dala Ekmarka spočívá v zachování efektivních synergií OKD jako celku.

 

Přestože ještě nebylo stanoveno datum konečného uzavření dolu Paskov, vedení už nyní zodpovědně zahájilo předběžné administrativní kroky, které je nezbytné realizovat a zajistit před uzavřením. Jedná se například o dokumentaci pro stanovisko EIA.

 

„Co se týče mezd za uplynulý měsíc červen, s největší pravděpodobností se nám podaří dostatek finančních prostředků zajistit. Rozhodujícím v tomto případě bude přelom tohoto a příštího týdne. Ihned poté budeme informovat odborové organizace. Po červenci ale nastane extrémně kritická finanční situace a OKD bude potřebovat přístup k externímu úvěru, aby mohla nadále fungovat a pokračovat v reorganizaci“, upřesnil Ekmark.

 

Jako určité bezpečnostní opatření v případě nejhoršího možného scénáře - nekontrolovaného bankrotu - proto OKD a Moravskoslezský kraj iniciovaly založení krizového výboru, ve kterém by zasedli zástupci OKD, místní a krajské samosprávy a bezpečnostních složek.

 

„Pokud by se nepodařilo zajistit externí financování, vedení společnosti by mohlo zahájit plán urychleného zastavení provozů a to bezpečným a řízeným způsobem, aby ochránilo zdraví a bezpečí svých zaměstnanců, svůj majetek a životní prostředí“, konstatoval na závěr generální ředitel Ekmark.

 

Konečné rozhodnutí o budoucnosti OKD bude záviset na rozhodnutí schůze věřitelů, jejichž jednání se uskuteční 10. srpna 2016.

 

 

 

 

Ivo Čelechovský,
mluvčí OKD, a.s.