Elektronické neschopenky
Od 1. 1. 2020 dochází zavedením elektronické neschopenky ke změnám v oblasti vystavení rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. Dochází k výraznému zjednodušení v předávání informací mezi lékařem, zaměstnavatelem a Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec je však i nadále povinen dle zákoníku práce neprodleně svému zaměstnavateli oznámit, že u něj nastala překážka v práci – pracovní neschopnost, tak jak tomu bylo doposud.
Původní propisovací pětilistový formulář a případné Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti jsou nahrazeny třemi díly neschopenky, kdy tištěný je jenom jeden. Zaměstnanec již nebude muset dokládat zaměstnavateli rozhodnutí o vzniku pracovní neschopnosti, žádost o nemocenské, potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti, rozhodnutí o ukončení dočasné pracovní neschopnosti.
Zavedením eNeschopenek nedochází ke změnám postupů lékařů, zaměstnanců a zaměstnavatelů u ostatních dávek z nemocenského pojištění, tj. peněžité pomoci v mateřství, otcovské, ošetřovného, dlouhodobého ošetřovného a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství a postupů při nařízení karantény, tzn., že u těchto dávek nemocenského pojištění zůstávají postupy lékařů i zaměstnanců beze změn. Zaměstnanec je nadále povinen doručit doklady zaměstnavateli.
Neschopenky vystavené na stávajícím pětidílném tiskopisu do 31. 12. 2019 budou nadále dokladovány „postaru“, tedy nadále prostřednictvím papírových tiskopisů, které jsou určeny pro zaměstnavatele a tiskopisů, které bude zaměstnavatel po doručení pojištěncem předávat příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Zaměstnanec doručí zaměstnavateli IV. díl a uvede, kam mu mají být zasílány nemocenské dávky, bude nadále dokládat „lístky na peníze“ a doručí zaměstnavateli ukončení DPN
Co se tedy změní u eNeschopenek vystavených po 31. 12. 2019
Pro novou neschopenku bude lékař od 1. 1. 2020 vystavovat pouze tyto formuláře:
1. díl eNeschopenky – Hlášení o vzniku dočasné pracovní neschopnosti (elektronicky),
2. díl eNeschopenky – Průkaz práce neschopného pojištěnce (pouze tištěná podoba),
3. díl eNeschopenky – Hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti (elektronicky).
Zaměstnanec dostane 2. díl eNeschopenky, který slouží pro záznamy kontrol ze strany ošetřujícího lékaře, ze strany OSSZ a dále pro vyznačení potvrzení o trvání pracovní neschopnosti a jejím ukončení. Zaměstnanec tento díl nikam neodnáší, nechává si ho pro uvedené účely neschopenky.
U nepracovního úrazu
V případě, že pracovní neschopnost vznikla následkem nepracovního úrazu, je třeba, aby zaměstnanec i nyní doložil, za jakých okolností došlo ke vzniku pracovní neschopnosti a že pracovní neschopnost nevznikla z důvodů uvedených v § 25 písm. a) a § 31 zákona o nemocenském pojištění. Vyplněný formulář, který se nachází na webových stránkách ČSSZ zašle zaměstnanec zaměstnavateli. Nejedná se o novou povinnost a ke změně nedochází.
Jak je to s výplatou
Při dočasné pracovní neschopnosti v období prvních čtrnácti kalendářních dnů je proplácena zaměstnanci zaměstnavatelem i nadále náhrada mzdy při dočasné pracovní neschopnosti. Zde k žádné změně nedochází.
Po překročení 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti zašle lékař na příslušnou OSSZ informaci o tom, že zaměstnancova pracovní neschopnost stále trvá. Tento údaj se zaznamená současně do Průkazu práce neschopného pojištěnce. Pro zaměstnance a zaměstnavatele se již nevystavuje žádné potvrzení. Zaměstnanec již neobdrží IV. díl - Žádost o nemocenské, který musel doručit zaměstnavateli. Na tomto tiskopisu uvedl, kam má OSSZ zasílat nemocenské dávky. Toto již zabezpečí zaměstnavatel při zaslání Přílohy k žádosti o dávku, kde uvede i bankovní účet nebo adresu, na který zaměstnanci vyplácí mzdu, popřípadě kam má být nemocenské zasláno. Jestliže je zaměstnanci vyplácena mzda „v hotovosti“, bude muset zaměstnanec sám určit způsob výplaty a informovat o něm OSSZ. Obdobně bude muset zaměstnanec informovat OSSZ v případě, že bude chtít zaslat nemocenské dávky na jiný účet či adresu. Ke sdělení způsobu výplaty může zaměstnanec využít tiskopis „Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“ nebo může zaslat sdělení o vybraném způsobu prostřednictvím datové schránky nebo písemně poštou.
Jak je to s „lístkem na peníze“
Trvá-li dočasná pracovní neschopnost i další kalendářní měsíc zašle opět ošetřující lékař informaci na příslušnou OSSZ a provede záznam do Průkazu práce neschopného pojištěnce. Zaměstnanec tedy nebude muset zaměstnavateli dokládat Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti („lístek na peníze“).
Postup při ukončení pracovní neschopnosti
Při ukončení neschopenky lékař elektronicky zašle „Hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti“ příslušné správě sociálního zabezpečení a vyznačí v Průkazu práce neschopného pojištěnce ukončení nemoci. Tento průkaz si zaměstnanec ponechá. Zaměstnanec tedy nebude muset zaměstnavateli dokládat ukončení pracovní neschopnosti (dříve to byl V. díl – Rozhodnutí o ukončení pracovní neschopnosti).
Beze změny zůstává i to, že zahraniční potvrzení o dočasné pracovní neschopnosti budou i nadále v papírové podobě, zaměstnanec je předá zaměstnavateli.
Např. zaměstnanec OKD, a.s., který je občanem Polské republiky a má ošetřujícího lékaře v Polské republice a ten jej uzná dočasně práce neschopným.
Zdroj: OKD a.s. (článek vyšel v Horníku č.13/2019)
Zveřejněno se souhlasem OKD a.s.