Teplárna Mělník umí plnit náročné emisní limity
Rozsáhlou ekologizaci a modernizaci provozu má za sebou Teplárna Mělník, jíž v rámci Skupiny ČEZ provozuje společnost Energotrans, a. s. Během uplynulých tří let se tak podařilo v lokalitě postavit jedno z nejmodernějších odsiřovacích zařízení v republice. Obě nové odsiřovací linky mokré vápencové vypírky už jsou v provozu, přičemž během série garančních testů prokázaly, že hodnota vypouštěných oxidů síry je mnohem nižší, než umožňuje platná emisní legislativa.
„První odsiřovací linka byla zprovozněna vloni. Letos v květnu pak proběhla série úspěšných společných garančních testů obou linek. Nyní jsme tak ve fázi dvouleté záruční doby. Nová technologie prokázala plnění všech požadovaných parametrů. V případě vypouštěných oxidů síry jsou její hodnoty ještě pod požadovaným limitem,“ říká Martin Hora, technický ředitel společnosti Energotrans. Jak dále připomenul, projekt výstavby nového odsíření v podobě dvou linek pracujících na principu mokré vápencové vypírky s využitím technologie TRAY byl zahájen v roce 2015 přípravou zadávací dokumentace a vyhlášením tendru. Poté následoval výběr dodavatele.
„Celkové náklady akce byly v záměru projektu předpokládány na zhruba 1,9 miliardy korun. Termín uvedení do provozu byl stanoven na první polovinu roku 2020 tak, aby korespondoval s okamžikem zpřísnění emisních limitů vypouštěných oxidů síry ve spalinách. Současně bylo naší ambicí získat a čerpat dotaci z evropských fondů. Plán výstavby rovněž počítal s tím, že nebudou přerušeny dodávky tepla pro Prahu. Tomu odpovídal i harmonogram celé akce včetně mimořádných technických opatření, například v podobě instalace provizorního komínu, protože stávající čekala rekonstrukce,“ dodal Martin Hora.
Vše výše uvedené se podařilo naplnit. Celkové náklady projektu přitom byly nižší, než se předpokládalo, takže společnosti se podařilo ušetřit více než 100 milionů korun. Podařilo se i čerpat dotaci z Evropských strukturálních a investičních fondů, a to ve výši 390 milionů korun. V neposlední řadě nebyly zastaveny či nějak omezeny dodávky tepla pro Prahu. Důležitým okamžikem pak bylo rozhodnutí využít původní absorbéry určené jinak k demolici.
„Využili jsme je pro pilotní projekt záchytu emisí rtuti, který počítá s využitím speciálních adsorbčních modulů technologie GORE (GORE Mercury Control System). Jedná se o pasivní, neřízenou technologii spočívající v adsorpci částic rtuti v porézní struktuře modulů s filtry. Pilotní projekt by měl ověřit možnosti této technologie v našich podmínkách a podle výsledků zcela nebo případně v kombinaci s aditivní technologií dávkování sorbentu zajistit plnění budoucích limitů vypouštěných emisí rtuti,“ vysvětluje Martin Hora.
„Je neoddiskutovatelným faktem, že zodpovědný přístup k životnímu prostředí je naší morální povinností a závazkem pro příští generace. Komplexní ekologizace lokality je tak alfou a omegou pro další výrobní provoz a my k ní přistupujeme velmi zodpovědně. Hodnoty SO2 jsou významně pod projektovanými hodnotami a v oblasti demerkurizace jsme pravděpodobně první lokalitou, která nové zařízení tohoto typu v České republice vůbec zkouší a také první, která je vyzkouší na hnědé uhlí. Realizací primárních a sekundárních opatření se nám také podařilo dosáhnout požadovaných limitů oxidů dusíku. Už teď plníme další přísnější hodnoty BREF na hranici 175 mg/Nm3. Zároveň máme připraveny základy pro další potencionální snižování NOx do budoucna,“ uzavírá Miroslav Krpec, generální ředitel společnosti Energotrans.
ilustrační foto (pixabay)
Zdroj: ČEZ