Konec vybavování porubů – otázky a odpovědi
Po dokončení vybavování porubů sníží OKD k 1. září z organizačních důvodů stav zaměstnanců o dalších 150. Odcházejícím vyplatí odstupné ve výši až 11násobku průměrného měsíčního výdělku. Zájemcům pomůže najít zaměstnání firemní program Nová šichta, Úřad práce opět zprovozní mobilní pracoviště přímo v lokalitě ČSM.
Na bližší detaily k realizaci organizační změny se ptá Jiří Waloszek, předseda Sdružení hornických odborů (SHO), odpovídá Radomír Štix, personální ředitel OKD.
Organizace propouštěcích pohovorů a výstupní prohlídka
Kdy se zaměstnanec dozví konkrétní termín pohovoru?
Pohovory začnou v souladu s rozhodnutím generálního ředitele 18. srpna 2025. Konkrétní termín pohovoru se zaměstnanec dozví od svého nadřízeného nejpozději do 13. srpna 2025.
Jaký bude postup, pokud se zaměstnanec nemůže z důvodu nemoci dostavit k srpnovému pohovoru v určeném datu?
Je potřeba se předem telefonicky omluvit u příslušné personalistky. Pokud je zaměstnanec v dočasné pracovní neschopnosti (na nemocenské) a umožňuje to jeho zdravotní stav a režim vycházek, může se pohovoru zúčastnit i v době pracovní neschopnosti.
V jakém termínu budou nadbyteční zaměstnanci vysláni na výstupní lékařskou prohlídku?
Příslušný formulář včetně termínu provedení prohlídky zaměstnanci obdrží v průběhu srpnového propouštěcího pohovoru.
Výše odstupného a další mzdové otázky
Na jaké odstupné mají nárok zaměstnanci, kteří budou končit z organizačních důvodů 31. srpna 2025?
V souladu se Sociálním programem mají zaměstnanci, v případě uzavření dohody, nárok na odstupné podle počtu odpracovaných let ve výši od 4násobku při odpracování méně než roku, do 11násobku průměrného měsíčního výdělku, pokud v OKD odpracovali 16 a více let. Detail je v tabulce níže.
Jednorázové odstupné stanovené Sociálním programem dle odpracovaných let v případě rozvázání pracovního poměru výpovědí je maximálně ve výši 4násobku.
Z jakého průměrného výdělku se jim bude vyplácet odstupné?
Pokud dojde k rozvázání pracovního poměru dohodou z organizačních důvodů k 31. 8. 2025, pak je odstupné počítáno z průměrného výdělku za 2. čtvrtletí letošního roku.
Jaké odvody se platí z odstupného?
Z odstupného se neplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění. Odvede se pouze daň z příjmu fyzických osob.
V jaké výši bude tato daň z příjmu fyzických osob u odstupného?
Do částky 139 671 Kč je sazba daně 15 procent. Pokud je odstupné vyšší, zdaňuje se od této částky 23 procenty. V rámci ročního zúčtování daně je pak možné žádat finanční úřad nebo posledního zaměstnavatele o případné vrácení přeplatku daně.
Může zaměstnanec ztratit nárok na zvýšené odstupné při ukončení pracovního poměru z důvodu organizačních změn dohodou?
Zaměstnanec může ztratit nárok na zvýšené odstupné pouze v případě, pokud bude mít v příslušném kalendářním roce neomluvenou směnu. Při nadbytečnosti k 1. 9. 2025 tedy hovoříme o období od 1. 1. 2025 – 31. 8. 2025.
Jak a kdy obdrží zaměstnanec výplatní pásku za poslední měsíc a evidenční list za rok 2025?
Po uzavření mezd za měsíc srpen se zaměstnanec může zastavit za svou mzdovou účetní v termínu 10. – 11. září. Ta mu výplatní pásku a evidenční list předá. Zaměstnancům, kteří se nedostaví osobně, budou výplatní páska a evidenční list následně zaslány poštou.
Od kdy si musí zaměstnanec sám platit penzijní připojištění, když ukončí pracovní poměr k 31. srpnu 2025?
Příspěvek na penzijní připojištění bude zaměstnancům sražen v poslední mzdě (ve mzdě za měsíc srpen je sražen příspěvek na měsíc září). Od následujícího měsíce, tj. od října, si musí hradit příspěvky ze svého účtu sami. Údaje k platbě najdou na stránkách příslušné penzijní společnosti.
Provede OKD zaměstnanci také roční zúčtování daně za rok 2025?
Pokud do konce roku 2025 nebude mít zaměstnanec jiný zdanitelný příjem (např. mzda od jiného zaměstnavatele, než je OKD), roční zúčtování daně může provést OKD. Jestliže bude mít zaměstnanec jiný zdanitelný příjem, provede zúčtování poslední zaměstnavatel nebo příslušný finanční úřad.
Dovolená, pracovní volno na hledání nového pracovního místa a vyřízení výstupu
Jaký bude nárok na dovolenou u zaměstnanců, jejichž pracovní poměr skončí k 31. srpnu 2025?
Zaměstnanci, jejichž pracovní poměr skončí k 31. srpnu 2025, mají nárok na 123 hodin dovolené. U zaměstnanců s nárokem na dodatkovou dovolenou se tento nárok zvyšuje o 25 hodin. Je důležité zmínit, že pokud bude pracovník během tohoto období nemocný, nárok na dovolenou se adekvátně krátí.
Jak je to s dovolenou, kterou zaměstnanec nevyčerpá do ukončení pracovního poměru?
Tato dovolená bude proplacena platným průměrem ke dni rozvázání pracovního poměru. Nerozhoduje, zda zaměstnanec má nevybranou dovolenou ve výši např. 7,5 hodiny nebo 0,5 hodiny. Proplacena bude veškerá řádná dovolená, na kterou zaměstnanci vznikl nárok a kterou si nevybral.
Kolik dnů pracovního volna na hledání nového pracovního místa v souladu s KS OKD budou zaměstnanci moci v průběhu srpna čerpat?
V souladu s KS OKD poskytne zaměstnavatel pracovní volno k hledání nového místa jeden den v týdnu. Nárok vzniká ve chvíli, kdy zaměstnanec podepíše dohodu o rozvázání pracovního poměru nebo kdy mu je případně předána výpověď. Většina zaměstnanců bude moci čerpat 1 den. Konkrétní počet dnů pracovního volna se zaměstnanec dozví při pohovoru. Konkrétní počet dnů volna v srpnu se vypočítá podle vzorce: (31 – datum pohovoru) ÷ 7, výsledek se zaokrouhluje dolů na celé dny. Příklad: Pokud je termín pohovoru např. 22. srpna, výpočet je: (31 – 22) ÷ 7 = 9 ÷ 7 = 1,3; tedy 1 den volna. Žádost o čerpání bude možné zadat přes kiosek nebo HR portál, stejně jako žádosti o dovolenou.
Jak je to s pracovním volnem v rozsahu jednoho dne na vyřízení výstupních formalit?
Pracovní volno k vyřízení výstupních formalit se poskytne v rozsahu jednoho dne a připadá na poslední pracovní den.
Restrukturalizační příspěvek dle Nařízení vlády, potvrzení o důlních směnách
Do jaké doby po ukončení pracovního poměru mohou zaměstnanci požádat o restrukturalizační příspěvek na základě NV 167/2016 Sb. ve znění NV415/2020 Sb.? Budou mít možnost si o tento příspěvek zažádat přímo na ČSM?
Termín pro vyřízení příspěvku je do šesti měsíců od rozvázání pracovního poměru. Zaměstnanci si mohou o tento příspěvek požádat ve dnech 10. – 11. září v budově personálních služeb, učebna č. 132, kde bude opětovně zřízeno detašované pracoviště sociálního centra DIAMO, s. p. Pro vyřízení příspěvku je nutné si předem u příslušné personalistky vyzvednout potvrzení o převažujícím zařazení (důl, povrch). Po tomto termínu si bude možno příspěvek vyřídit na sociálním centru DIAMO v Ostravě-Vítkovicích.
Kdy a od koho obdrží zaměstnanec potvrzení o odpracovaných důlních směnách?
Zaměstnancům bude potvrzení vystaveno do 30 dnů od ukončení pracovního poměru. Současně bude toto potvrzení předloženo České správě sociálního zabezpečení.
Hledání dalšího zaměstnání – Nová šichta, úřad práce
Pokud má zaměstnanec zájem o pomoc Nové šichty, co má udělat?
Zapojit se je jednoduché. Stačí kontaktovat konzultantky Nové šichty a sjednat si termín schůzky. Jejich kanceláře se nacházejí v budově Centra personálních služeb v lokalitě ČSM-Sever a jsou otevřeny v běžnou pracovní dobu od 6 do 14 hodin. Po dohodě však může schůzka proběhnout i v Poradenském centru v Karviné.
Do kdy je nutné, aby se zaměstnanec registroval na úřadu práce (ÚP)?
Pokud zaměstnanec nebude mít od 1. září 2025 nové zaměstnání nebo nebude mít nejpozději k tomuto datu vyřízený starobní důchod, je potřeba podat žádost o zprostředkování zaměstnání na ÚP do 3 pracovních dnů od skončení pracovního poměru. Pokud na tyto dny vychází státní svátek nebo sobota či neděle, lhůta se o tyto dny prodlužuje. Od 1. ledna 2025 se již nelze registrovat na ÚP papírovou žádostí.
Nově je evidence možná pouze elektronicky prostřednictvím klientské zóny JENDA (jenda.mpsv.cz) nebo pomocí asistovaného podání na úřadech práce. Po dobu evidence na ÚP bude za zaměstnance hradit zdravotní pojištění stát.
Co se stane, pokud se zaměstnanec po skončení zaměstnání nezaregistruje na ÚP včas?
Pokud se zaměstnanec nestihne zaregistrovat na ÚP včas nebo se zaregistrovat nechce, pak se na něj za účelem platby zdravotního pojištění bude nahlížet jako na osobu bez zdanitelných příjmů (tj. nezaměstnaný, který není v evidenci ÚP). Pokud tyto skutečnosti trvají (ať už samostatně nebo v přímé návaznosti na sebe) po celý kalendářní měsíc, pak má povinnost oznámit tuto skutečnost své zdravotní pojišťovně a do 8. dne následujícího měsíce sám zaplatit pojistné. Minimální zdravotní pojištění pro rok 2025 činí 2 808 Kč měsíčně.
Dostanou zaměstnanci informace z ÚP přímo na ČSM?
V srpnu 2025 bude možné získat detailní informace o možnostech evidence na ÚP a dále k využití služeb programu Outplacement II ve dnech 18. – 21. srpna od 7:00 do 14:30 hodin v budově Centra personálních služeb, učebna č. 132.
pro zvětšení klikni
Článek vyšel v měsíčníku Horník č.7/2025
Zdroj: OKD a.s.
Zveřejněno se souhlasem OKD a.s.