Konstrukce česko-polské lávky je usazena, spojila oba břehy řeky Olše
Nová lávka pro pěší a cyklisty, která propojí Karvinou-Louky s polskou obcí Hażlach, dosáhla klíčového momentu. Ocelová konstrukce byla usazena a poprvé tak spojila český a polský břeh řeky Olše.
Než k tomu došlo, musel proběhnout náročný technický proces. Jednotlivé díly byly nejprve přepraveny ve čtyřech částech, poté svařeny do dvou celků a následně pomocí speciální techniky a autojeřábu o nosnosti 230 tun přesně osazeny na místo.
„Bylo nutné každý díl usadit s maximální přesností, spojit montážní styky a zajistit je svařováním. Vše muselo probíhat bezpečně a pod přísným dohledem, protože konstrukce váží stovky tun,“ vysvětlil ředitel stavební společnosti Firesta Jan Stupka.
Usazení konstrukce je jedním z nejdůležitějších momentů celé stavby – od této chvíle už lávka o délce necelých 70 metrů a šířce 4,7 metrů viditelně mění okolí. Vyrobena je z oceli.
„Tento okamžik je pro nás důkazem, že se blížíme do finále. Lávka není jen ocelová konstrukce přes řeku – je to propojení dvou zemí a zároveň významný prvek pro rozvoj turistiky celé oblasti. Jsem rád, že se projekt daří držet v souladu s harmonogramem,“ zdůraznil význam projektu primátor Karviné Jan Wolf (SOCDEM).
Symboliku propojení ocenil také starosta obce Hażlach Grzegorz Sikorski: „Pro naše občany je tato lávka velmi důležitá. Zkrátí cestu mezi Pogwizdowem a Karvinou, umožní lidem navštěvovat sousedy, obchody i turistické cíle, a především posílí naše dobré sousedské vztahy. Je to projekt, který přináší užitek oběma stranám.“
Nová lávka naváže na cyklostezky na obou stranách hranice a stane se součástí širší sítě tras v regionu. Po usazení konstrukce bude následovat montáž zábradlí a dřevěného mostovkového povrchu. Zátěžová zkouška proběhne až po dokončení těchto prací.
Podle harmonogramu má být stavba lávky dokončena v prosinci, k užívání veřejnosti bude předána ale až na jaře, až projekt dokončí i polská strana (obec Hażlach zrealizuje na svém území napojení na lávku, zpevnění příjezdové cesty a výstavbu cyklostezky, která bude také osvětlená). Projekt je realizován ve spolupráci města Karviné a obce Hażlach, za podpory Evropské unie prostřednictvím programu Interreg Česko-Polsko. Vybudování lávky stojí více než 43 milionů korun, 80 procent financí zaplatí EU, 5 procent uhradí dotace ze státního rozpočtu.
Zdroj: Město Karviná
Foto: Milan Haluška